ביטול טיסה או איחור בהמראה של יותר מ 8 שעות הוא אחד המצבים שאף אחד לא רוצה להיקלע אליו. מדובר במקרים שיכולים להרוס חופשה שלמה, פגישת עסקים חשובה או אי הגעה לאירוע משפחתי מעבר לים. על מנת שחברות התעופה ימעיטו במקרים כאלו ככל שניתן, חוק שירותי תעופה עומד לזכות הנוסעים עם הגדרות ברורות לפיצויים המגיעים להם במקרה שכזה.
התארגנות לטיסה יכולה להתחיל חודשים לפני הטיסה בפועל. ראשית קונים כרטיסים ואז מזמינים בית מלון ואפילו נרשמים לסיור ביעד או לאטרקציות שונות. אחר כך יש את הנסיעה לשדה, התהליך הארוך של צ'ק אין ובידוק ומגיעים לדיוטי פרי. כאן השלב שפשוט מחכים לטיסה.
חולפות להם השעות וחברת התעופה מודיעה שיש איחור בטיסה והאיחור נמשך עוד ועוד עד מעב רל-8 שעות איחור או שחברת התעופה מוציאה הודעה שהטיסה שלכם בוטלה לחלוטין מסיבה כזאת או אחרת.
המצב הזה נדיר יחסית אבל הוא מתרחש כמעט מדי יום בשדות התעופה השונים ואין כל ספק שמדובר על עגמת נפש ונזק של ממש עבור הנוסעים שנשארו תקועים ללא טיסה שלא באשמתם. בדיוק בכך עוסק חוק שירותי תעופה של חבר הכנסת אחמד טיבי.
מהו חוק שירותי תעופה?
החוק שם לו כמטרה לעשות סדר במקרים של איחור או ביטול טיסה כדי שחברות התעופה ידעו מראש מה הנזקים שיגרמו להם במקרים שכאלו ואיזה פיצוי על עיכוב בטיסה או ביטול שלה הן יהיו חייבות לספק לנוסעים של אותה הטיסה.
חוק שירותי תעופה מתייחס בחומרה למצבים של ביטול טיסה או איחור בטיסה של יותר מ 8 שעות שמבחינת החוק הוא שווה ערך לכך. פיצוי על ביטול טיסה מחושב על פי המרחק אל היעד שהנוסע היה אמור לטוס.
הפיצוי לפי יעד הטיסה:
- מרחק טיסה עד 2,000 ק”מ – פיצוי כספי של 1,300 ש”ח לכל נוסע.
- מרחק טיסה 2,000 ק”מ עד 4,500 ק”מ – פיצוי כספי של 2,100 ש”ח לכל נוסע.
- מרחק טיסה מעל 4,500 ק”מ – פיצוי כספי של 3,100 ש”ח לכל נוסע.
הפיצוי הכספי ישולם לנוסע בהמחאה, העברה לבנק או מזומן, על פי הסכמת הנוסע.
מעבר לפיצוי הזה יש עוד פיצויים שעל חברת התעופה מחויבת להם על פי חוק זה.
- שירותי סיוע לנוסע – יש לספק לנוסעים מזון ומשקאות ושירותי תקשורת בזמן ההמתנה כבר לאחר שעתיים עיכוב בטיסה. זהו פיצוי על טיסה עוד שטרם ידוע אם היא תבוטל. אם הטיסה מתארכת לתוך הלילה או נדחית למחרת היום על חברת התעופה לדאוג גם לשירותי לינה והסעה אל המלון וחזרה ממנו עבור הנוסעים.
- השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי – הנוסע יכול לבחור בין שתי אפשרויות העומדות בפניו. האחת היא קבלת תמורה מלאה על כרטיס הטיסה שלו כולל היטלים, אגרות או מיסים וכדומה. השנייה היא לבחור בטיסה חלופית של חברת התעופה בתנאים דומים או טובים יותר מאלו שקנה לטיסה המקורית (זאת שבוטלה).
תביעת הפיצויים מחברת התעופה יכולה להיות באמצעות עורך דין המכיר את חוק שירותי תעופה או ישירות בהגשת טופס תביעה לחברת התעופה בשדה התעופה או לאחר מכן.
המאמר נכתב בשיתוף עם אתר Flight Refund אשר מייצג נוסעים ישראליים מול יותר מ – 300 חברות תעופה ברחבי העולם במצבים של איחור, ביטול או אובר בוקינג בטיסה. השירות של Flight Refund מבוסס על הצלחה בלבד, כך שאם לא מקבלים כלום, גם לא משלמים כלום!