דילוג לתוכן
  • עמוד הבית
  • יצירת קשר
חדשות אשדוד שלי
  • עמוד הבית
  • מבזקים
  • עסקים
  • פלילי
  • חוק ומשפט
  • בריאות
  • נדל"ן
  • צרכנות
  • תרבות ופנאי
  • עמוד הבית
  • מבזקים
  • עסקים
  • פלילי
  • חוק ומשפט
  • בריאות
  • נדל"ן
  • צרכנות
  • תרבות ופנאי
חדשות חמות:
  • 15 במאי 2025 12:24 12 הסיבות הנפוצות ביותר לגירושין
  • 6 במאי 2025 16:50 רפורמת המוניות בנתב"ג: האם היא עמדה בציפיות?
  • 23 באפריל 2025 18:20 משחקי קלפים ככלי חינוכי: איך ילדים לומדים מתמטיקה וחשיבה בלי לשים לב
  • 23 באפריל 2025 17:50 ספרים שמדברים: עתיד הדפסת הספרים בעידן הספרים האינטראקטיביים
  • 22 באפריל 2025 14:57 מתי חוקר פרטי באשדוד יכול להוות כתובת טובה?
  • 19 במרץ 2025 8:56 4 טיולי פריחה בדרום
  • 13 במרץ 2025 11:03 החלפת מנוע לתריס חשמלי: מתי נצטרך לקרוא לאיש מקצוע?
  • 3 במרץ 2025 8:52 שער חשמלי או מחסום חשמלי  – מה יותר טוב? 
  • 15 באוקטובר 2024 11:57 הסמליות של צבעי הפרחים 
  • 21 ביולי 2024 18:26 מה עושים במקרה של אובדן שלט לרכב?
ראשי » צרכנות » רפורמת המוניות בנתב"ג: האם היא עמדה בציפיות?

רפורמת המוניות בנתב"ג: האם היא עמדה בציפיות?

מערכת חדשות אשדוד שלי 6 במאי 2025 סגור לתגובות על רפורמת המוניות בנתב"ג: האם היא עמדה בציפיות?
21
שיתופים
ShareTweet

שנה חלפה מאז יצאה לדרך רפורמת המוניות בנמל התעופה בן גוריון, שיזמה רשות שדות התעופה בשיתוף משרד התחבורה, במטרה לשים קץ למונופול ארוך שנים, להוזיל את מחירי הנסיעה ולשפר את השירות לנוסעים ולישראלים השבים ארצה.

הרפורמה, שבמסגרתה זכתה חברת Gett במכרז להפעלת מערך המוניות בנתב"ג באמצעות פלטפורמה טכנולוגית, עוררה עם השקתה תקוות רבות לצד חששות משמעותיים. כעת, כשנה לאחר יישומה המלא, זהו זמן מתאים לבחון האם הרפורמה אכן עמדה ביעדיה, וכיצד השפיעה בפועל על הנהגים והנוסעים.

רפורמת המוניות בנתב"ג

הרקע לרפורמה: סוף עידן המונופול והצורך בשינוי

במשך עשרות שנים, פעילות המוניות היוצאות מנתב"ג הייתה נתונה, למעשה, במונופול של תחנת מוניות אחת.

מצב זה הוביל לאורך השנים לתלונות רבות מצד הנוסעים על תעריפים מופקעים, בעיקר כלפי תיירים, ולעיתים קרובות גם לחוסר ודאות לגבי מחיר הנסיעה הסופי. כמו כן, נהגי מוניות רבים שהגיעו לנתב"ג כדי להוריד נוסעים נאלצו לעזוב את השדה ללא נוסעים בדרכם חזרה, מה שהתגלגל לעלויות גבוהות יותר ששולמו על ידי הנוסעים המגיעים לשדה. היעדר תחרות משמעותית ופיקוח הדוק אפשרו את התופעות הללו, ויצרו צורך הולך וגובר בשינוי מבני.

מטרותיה העיקריות של הרפורמה היו ברורות: הגברת התחרות בענף, הוזלת מחירי הנסיעה לכלל היעדים בארץ, שיפור משמעותי בזמינות המוניות בכל שעות היממה, הבטחת שקיפות ותשלום על פי מונה בכל נסיעה, ומיגור תופעת "החאפרים" – נהגים לא מורשים שפעלו בשדה וגבו מחירים מופקעים.

ההשפעה על הנוסעים: בין ציפיות למציאות

מבחינת הנוסעים, הציפייה המרכזית מהרפורמה הייתה לראות ירידה משמעותית במחירי הנסיעות מנתב"ג. עם השקת הרפורמה, הובטחה הוזלה בתעריפים, והשימוש במונה הפך לחובה בכל נסיעה. בפועל, עדויות ראשוניות של נוסעים הצביעו על כך שבעוד שבמקרים מסוימים אכן נרשמה הוזלה, בנסיעות אחרות, במיוחד בשעות עומס או ליעדים מרוחקים (למשל, מונית לנתב"ג מאשדוד או מונית לנתב"ג מרמת השרון), המחיר עדיין נותר גבוה ולעיתים אף עורר תמיהה. הקפדה על הפעלת מונה אמורה הייתה להבטיח שקיפות, אך לעיתים דווח על קשיים באכיפה או על ניסיונות של נהגים לגבות מחירים מוסכמים מראש שאינם בהכרח משקפים את תעריף המונה.

היבט נוסף ברפורמה שנועד לשפר את חוויית הנוסעים הוא זמינות המוניות ונוחות ההזמנה. המערכת הטכנולוגית של Gett, שכללה אפשרות להזמין מונית מראש דרך האפליקציה או באמצעות קיוסקים ייעודיים בשדה, אמורה הייתה לייעל את תהליך קבלת המונית ולצמצם את זמני ההמתנה. אולם, בחודשים הראשונים שלאחר השקת הרפורמה דווח דווקא על תורים ארוכים ולעיתים אף על מחסור במוניות, במיוחד בשעות שיא. נראה שהמעבר למודל החדש יצר בתחילה חיכוכים ואתגרים תפעוליים, שהשפיעו ישירות על חוויית הנוסעים.

תופעת "החאפרים" גם היא לא נעלמה כליל עם כניסת הרפורמה לתוקף. למרות הגברת האכיפה מצד רשות שדות התעופה, עדיין דווח על נהגים לא מורשים שניסו לשדל נוסעים מחוץ למסלול המוסדר, תוך הצעת מחירים אטרקטיביים לכאורה, שלעיתים התבררו בהמשך כיקרים.

ההשפעה על הנהגים: התמודדות עם מודל חדש

לפי אבי מתחנת מוניות 24/7 לנתב"ג, הרפורמה בנתב"ג יצרה מציאות חדשה ואתגרים לא פשוטים. סיום המונופול פתח אמנם את האפשרות לכל נהג מונית מורשה להגיע לנתב"ג ולהסיע נוסעים – אך, הכניסה תחת הפלטפורמה של Gett לוותה בתנאים חדשים שחלק מהנהגים הביעו עליהם חוסר שביעות רצון. טענות על גובה העמלות שגובה Gett, אופן חלוקת הנסיעות, וכדאיות כלכלית נמוכה יותר בהשוואה לעבודה עצמאית או במסגרת תחנות אחרות, גרמו לחלק מהנהגים להימנע מלעבוד דרך המערכת החדשה בנתב"ג.

לפי אבי, חוסר שביעות הרצון בקרב חלק מהנהגים בא לידי ביטוי בין היתר בנכונות נמוכה יותר להגיע לשדה, במיוחד בשעות שפל או ליעדים פחות רווחיים מבחינתם. מצב זה תרם, ככל הנראה, לתורים הארוכים ולמחסור במוניות שדווח עליהם בתקופה שלאחר השקת הרפורמה. בנוסף, נהגים ותיקים שהיו רגילים למודל העבודה הקודם נאלצו להסתגל לשימוש בטכנולוגיה חדשה ונהלים שונים, מה שיצר גם הוא קשיי הסתגלות מסוימים.

מצד שני, הרפורמה פתחה הזדמנות לנהגים רבים יותר להסיע נוסעים מנתב"ג, פוטנציאל שלא היה קיים בעידן המונופול. אולם, נתונים מקיפים על ההשפעה הכלכלית ארוכת הטווח על כלל הנהגים הפעילים בנתב"ג תחת המודל החדש עדיין אינם זמינים באופן מלא, וקשה לגבש תמונה מדויקת בעניין זה שנה לאחר יישום הרפורמה.

האם רפורמת המוניות בנתב"ג עמדה בציפיות?

שנה לאחר השקתה המלאה, רפורמת המוניות בנתב"ג מציגה תמונה מורכבת. מצד אחד, הרפורמה השיגה את יעדה העיקרי של שבירת המונופול ופתיחת השדה לתחרות, שירות מודרני ויעיל יותר – אך מצד שני, נראה שהרפורמה עדיין מתמודדת עם אתגרי יישום משמעותיים, תלונות על זמני המתנה ארוכים, קשיי הסתגלות של נהגים למודל החדש וחוסר שביעות רצון בקרב חלקם.

הרפורמה בנתב"ג היא שינוי מבני חשוב שנועד להיטיב עם ציבור הנוסעים ולסדר ענף שסבל מחוסר סדר במשך שנים רבות. שנה אחרי, ניתן לומר שהונח בסיס משמעותי לשינוי, אך הצלחתו המלאה תימדד ביכולת של הגורמים המעורבים ללמוד מהאתגרים שעלו בשנה הראשונה ולפעול ללא לאות לשיפור השירות והבטחת שקיפות והגינות לכלל המשתמשים – נהגים ונוסעים כאחד.

המאמר נכתב בשיתוף עם תחנת מוניות 24/7 לנתב"ג אשר מעניקה שירותי הסעה לנתב"ג מכל מקום בארץ. אם אתם מחפשים מונית לנתב"ג מגבעתיים, מונית לנתב"ג מתל אביב או מונית לנתב"ג מהרצליה – תחנת מוניות 24/7 לנתב"ג היא הכתובת!

« פוסט קודם
פוסט הבא »
אודות חדשות אשדוד שלי (My Ashdod News)

אודות חדשות אשדוד שלי (My Ashdod News)

קידום על ידי Signup קידום אתרים
תנאי שימוש • מדיניות פרטיות • הצהרת נגישות

גלילה לראש העמוד